Musik på scen och i film

Börja med att titta på detta klipp, utan musik. han som är med i filmen heter Charlie Chaplin och är väldigt känd för just stumfilmer. Redan då, någonstans i början på 1900-talet, innan man kommit på hur man spelar in film och ljud samtidigt så förstod man att film blir bättre med musik. Titta på klippet igen, med ljud den här gången!

Vad blir skillnaden tycker du?

Man kan låta musik förstärka en bild eller scen, som man gör tex på teater och musikal. Man kan också låta en bild förstärka musiken, som man gör tex i en musikvideo.

Det finns några genrer där musik och gestaltning samarbetar mycket nära:

Opera
I opera finns det inga vanliga repliker, allt man vill säga sjunger man. Manuset kallas inte manus utan liberetto och är skrivet av en kompositör. Till exempel Mozart skrev många operor. En av dem var Trollflöjten och här kan du ser en av de kändaste ariorna därifrån, Nattens Drottning. En opera innehålller ofta flera akter, alltså olika delar. Operor spelas och sjungs oftast på sitt "originalspråk", det språk de skrev på från början. Så även om du går på opera i sverige så kan det hända att de sjunger på tyska eller italienska. En operasångare/sångerska måste alltså vara duktig på språk också. De flesta operor som framförs har mycket ståtliga kulisser och riktig rekvisita.

Scen ur Trollflöjten

Operett
Operett är som en lättsammare variant av opera, och där är det även tillåtet att ha vanliga repliker. Ordet operett betyder "liten opera". Den är inte riktigt lika pampig och präktigt som en opera och därför lockar den en bredare publik. Ett exempel på en operett är Orfeus i Underjorden, känner ni igen den här biten?

Musikal
I en musikal ingår sång, dans, musik och teater. Det är tillåtet att prata och ha repliker, men för att det ska få kallas musikal måste musiken och sångerna göra så att föreställningen drivs framåt, så att det händer något. Man får inte lägga in en sång bara för skojs skull. En av de första kända musikaler som skrevs var The Sound Of Music som alltid går på tv i juletid, den skrevs på 1940-talet. Sångsättet i de första musikalerna var lagd åt det klassiska hållet, men utan att låta som opera för den skull. Kring 1970 kom musikaler där musiken var rock-och popinspirerad, som tex Jesus Christ Superstar. Han som skrivit den heter Andrew Lloyd Webber och är den absolut mest kända musikalkompositören någonsin, han har även skrivit musikalerna Cats och Fantomen på Operan. Lyssna på Memory från Cats och hör skillnaden på musikstilen. Då förstår du att musikal kan vara väldigt olika.

Katter, ur Cats

Balett
I en balett är det dansen som är huvudsaken. En koreograf har bestämt hur dansstegen ska ordnas och genomföras. I balett sjunger man inte. De som dansar utvecklar en otrolig fysik, men tyvärr sliter baletten på deras leder och kroppar så karriären blir ofta mycket kort. Trots att det endast är dans och musik, kan man även i baletter följa ett händelseförlopp, en berättelse. En känd balett är Svansjön, skriven av den ryske kompositören Tjaikovskij.

Film

Man började göra film i början på 1900-talet. Då spelades filmen upp på bioduken medan en orkester eller pianist satt med och spelade till filmen. Det var alltså live-musik till filmerna. Orkestern eller pianisten improviserade till det som hände i filmen så det skulle passa in, det kan märkas i Charlie Chaplin-klippet vi såg i början. 1927 kom den första ljudfilmen och då började man skriva särskild filmmusik, som tex till Star Wars. Filmen har ofta ett ledmotiv.

Musikvideo

Musikvideor började göras redan på 40- och 40-talen. Jazz var den tidens stora musik (ungefär som pop och rock är idag) och det var jazzmusikerna som började göra kortfilmer med sin senaste låt. Den första rockmusikvideon gjordes av den magnifika rockgruppen Queen 1976, låten heter Bohemian Rhapsody. På den tiden var det bara de allra kändaste artisterna som fick spela in musikvideos, men idag är med möjligt för nästan vem som helst. Ändå kan det kosta lika mycket att spela in en kort musikvideo som det kan göra att spela in en vanlig film.

Hur skulle en film låta utan musik? Vad blir det om man gör en opera utan musik eller en musikal utan sång? Gör en musikvideo så att låten blir bättre? Vart visades musikvideor innan YouTubes tid, tror ni?

Musik gör nog allt lite roligare! Eller hur?

Marika

 


The All American Rejects

The all American rejects är ett amerikanskt alternative rock-band som bildades 2001 i Oklahoma. De började 2001 och är ännu aktiva. Bandet albumdebuterade 2003. Bandet slog igenom i Sverige med singeln “My paper heart”.

Deras senaste album Move Along släpptes 2005. All American rejects ska snart turnera med Blink 182. Deras skivbolag är Universal, Interscope, Doghouse och Dreamworks. Sedan början av sin karriär har de sålt över 10 miljoner album världen över. Bandet består av sångaren och basisten Tyson Ritter, gitarristen Nick Wheeler, gitarristen Mike Kennerty och trummisen Chris Gaylor. Deras första låt är Girl of my dreams  http://www.youtube.com/watch?v=_ASNqv5TXms
En av deras senare låtar är When the World Comes Down

De borde visa mer intresse för sina fans.



Sonja


Takida



Takida är en svensk rockgrupp.
Bandet bildades år 1999 i Ånge, av Robert Pettersson och Fredrik Holm samt gitarristen Tomas Wallin.
Från början hette bandet Tender men sedan bytte dom ut de till Takida. Takida släppte sitt debutalbum år 2006 Make you Breathe på skiv bolaget Ninetone Records.

Singeln Losing släpptes samma år den 30 januari. De var en av deras första låtar.

I bandet spelar,
Tomas Wallin- gitarr
Robert Pettersson- sång
Fredrik Pålsson- bas
Mattias Larsson- gitarr
Kristoffer Söderström- trummor

Tidigare medlem var Fredrik Holm.

Singeln Curly Sue nådde förstaplatsen på Sveriges Radio P3 Tracklistan i januari 2008 och låg sedan etta i tio veckor. Never alone always alone är en singel från 2010.

Elin & Elvira


Hej du som går i åttan!

När det nu är dags för dig att göra din hemuppgift, så presenterar jag i detta inlägg de arbeten du kan läsa.
Kom ihåg! Välj inte ditt eget arbete! En del finns det två av, då är artisten samma, men det är olika personer som har skrivit det. Klicka på den röda länken för att komma till arbetet.

Red Hot Chili Peppers
Iron Maiden
Elvis Aaron Presley
Elvis Presley
Linkin Park
Sahara Hotnights
The Ramones
Slipknot
Takida
Takida
The Rolling Stones
Metallica
In Flames  
Raised Fist
The All American Rejects

Om du märker att Ditt arbete inte finns med, säg genast till! Skriv en kommentar här på bloggen.

Idas sommarvisa + Flickan i Havanna = sant!

Fyrorna har sjungit så kallad qoudlibet, alltså två olika visor samtidigt. Nån fiffig person har kommit på att det låter fint och blir stämsång om man sjunger exempelvis Flickan i Havanna och Idas sommarvisa samtidigt, och så har den fixat ackord som passar i båda låtarna. Förra fredagen både spelade och sjöng vi. I dag fortsätter vi med det, för efter påsk får vi lov att ha musik i klassrummet. Och då blir det inte mycket spelande!

De här ackorden använde vi:
D / / / Em / / / A7 / / / D / / / :II  <--- detta ska föreställa ett repristecken. Så kör man det om och om och om igen. (Man kan spela G istället för Em om man vill.)

D   /    /   /  Em  /  /  /
Flickan i Havanna,
A7   /    /      /          D  /   /  /
hon har inga pengar kvar, sitter
i ett fönster,
vinkar åt en karl.
Kom du glade sjömatros,
jag ska giva dig en ros,
jag är vacker, du är ung,
sjung av hjärtat sjung!

      D   /     /    /          Em / / /
Du ska inte tro det blir sommar,
 A7  /    /     /        D / / /
ifall inte nån sätter fart,
på sommarn och gör lite somrigt,
för då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
jag gör hela kohagen grön.
Och nu så har sommaren kommit,
för jag har just tagit bort snön.

Det är hit man kommer när man kommer hem

"Täälä tietät missä polut päätevät..."

I dag kör vi repris med "Det är hit man kommer när man kommer hem" med femmorna. Jag tänker bjuda på text, ackord och länk till YouTube.
Originalet är på svenska, vad jag har förstått, av Pitebandet "Eskefeurat" med Ronny Eriksson i spetsen. Femmorna får sjunga refrängen på finska, som Pajalabandet "Raj Raj Band" gjort den.

Gitarrer kan spela D även där det står Bm, om man har en bas som spelar tonen b. Funkar finemang! Det skriver jag inom parentes brevid Bm, så kommer man ihåg!
Ber om ursäkt för eventuella stavfel i den finska biten. Här finns Eskefeurats version, på svenska och här finns Raj Raj Bands version, på finska eller meänkieli.

D                                      G          D
Klockan gick mot fem o det regna lite grann
      G                      D
Snart skulle natten bli till dag
                        Bm (D)
Vi satt där vid elden o prata med varann,
G                      A7
Erik Johan Andersson o jag
D                  G        D
Dimman kröp sakta iväg över sjön
  G               D
o storlommen ropa nånstans
                Bm (D)
Jag såg i Eriks drömmande blick
    G                  A7
hur lågorna trådde sin dans
           
Ref: 
    
D                            G             D
Täälä tietät mihin polut päätevät,
                 
A7        
ja kuka on sukua kunnekin,
D                         G           D
täälä tietät missä lohet loistivat, 
                A7                           Bm (D)
On kaipuu tänne aina pohjaton, (niin on)
      D                    A7           D
On kaipuu tänne aina pohjaton. 

Ja ändå, sa han, fast vi har det bra
o trivs ganska fint där vi bor,
ändå, ska du veta så ångrar jag
o förbannar att man var så dum o for
Men man hade ju ingenting att välja på
o man tänkte bara stanna några år
Du vet hur det blir, sen blir det aldrig av
o det blir svårare för varje år som går
Ref:

Då, när vi for var ju ungarna små
ja Kristoffer skulle fylla tre,
o Kajsa hon hade inte ens börjat gå
den hösten vi flyttade dit ner
Nu har ju dom hunnit växa så pass
att dom hunnit rota sig där
så nu får man tvinga dom med sig varje år
Ja du vet vilket helvete det är
Ref:

O man tycker det var nyss som man gick här o bar
hässjevirke när farsgubben slog
Vem vet nu hur ofta det blir att man far
hitopp nu sen även morsan dog
Hur det än blir så ska gudarna veta
att det finns inga bojor eller band
som kan hindra mina tankar att färdas norrut
på våren, som en flygande and
Ref:

Tjärveden sprakade, knastrade o brann
Det doftade av kaffe, skog o rök
Vi satt där vi elden o teg med varann
o någonstans i öster gol en gök
Det gick en stilla krusning över sjön
Natten hade åter blivit dag
Det var den första dagen i resten av vårt liv
Det var Erik Johan Andersson o jag

Spela på, och fråga om du undrar över nåt!

Marika



Rock around the clock

Vår praktikant Peter kör lite rockhistoria med åttorna de veckor han är här. I veckan har vi jobbat med 50- och 60-talet. Jag passade på att spela 50-talslåten med sexorna också och nu tänker jag lägga ut texten och ackorden till historiens första rocklåt här. Lyssna på låten här. 

Rock around the clock 
med Bill Haley and the Comets

A
One, two, three o'clock, four o'clock, rock,

A
Five, six, seven o'clock, eight o'clock, rock,

A
Nine, ten, eleven o'clock, twelve o'clock, rock,

                     E      /                 /             /
We're gonna rock around the clock tonight.

 

 

                A  
Put your glad rags on and join me, hon,
We'll have some fun when the clock strikes one,

                     D     
We're gonna rock around the clock tonight,

                     A
We're gonna rock, rock, rock, 'til broad daylight.

                     E                                                          A
We're gonna rock, gonna rock, around the clock tonight.

 

When the clock strikes two, three and four,
If the band slows down we'll yell for more,
We're gonna rock around the clock tonight,
We're gonna rock, rock, rock, 'til broad daylight.
We're gonna rock, gonna rock, around the clock tonight.

When the chimes ring five, six and seven,
We'll be right in seventh heaven.
We're gonna rock around the clock tonight,
We're gonna rock, rock, rock, 'til broad daylight.
We're gonna rock, gonna rock, around the clock tonight.

When it's eight, nine, ten, eleven too,
I'll be goin' strong and so will you.
We're gonna rock around the clock tonight,
We're gonna rock, rock, rock, 'til broad daylight.
We're gonna rock, gonna rock, around the clock tonight.

When the clock strikes twelve, we'll cool off then,
Start a rockin' round the clock again.
We're gonna rock around the clock tonight,
We're gonna rock, rock, rock, 'til broad daylight.
We're gonna rock, gonna rock, around the clock tonight.


RSS 2.0